Često postavljana pitanja

Najčešće postavljana pitanja

Odlomak iz knjige Vůně a parfémy [Mirisi i parfemi] (Emilie Trepková, František Vonášek, MAXDORF 1997)

  1. Što je parfem, a što toaletna i kolonjska voda?

Sadržaj kompozicije parfema je od 15 do 30%, Eau de parfum, inače toaletni parfem od 8 do 15% kompozicije, kompozicija u toaletnoj vodi ili Eau de toilette je od 4 do 8% u koncentriranom alkoholu. Kolonjska voda (Eau de cologne) sadrži 3 do 5% kompozicije u razrijeđenom, često 70%-tnom alkoholu (sadrži 70% etanola).

  1. Na što obratiti pažnju tijekom odabira parfema i sličnih proizvoda?

Najvažnije je zadovoljiti vlastiti ukus. Nikada ne bismo smjeli birati parfem prema tome kako djeluje nakon nanošenja npr. na čep spreja ili na pamučni štapić, ostavljajući ga na zraku. Takav uzorak ne odražava pravi miris parfema.

  1. Je li istina da isti parfem različito miriše na različitim ljudima?

Da, to je istina. Svatko od nas ima svoj vlastit, jedinstven miris. Taj miris ovisi o načinu i navikama povezanim s ishranom, o tipu njegove kože i načinu života. Parfem koji na jednoj osobi miriše jako ugodno može imati malo drugačiji učinak na nekom drugom.

  1. Može li se miris parfema mijenjati s hranom, na primjer ako korisnik jede začinjenu hranu?

Miris parfema se zbog toga neće promijeniti, ali ono što hoće je miris kože koja odašilje mirise povezane s metaboličkom transformacijom konzumirane hrane. To je razlog zašto u kombinaciji s mirisom parfema ukupni dojam djeluje drugačije od mirisa samog parfema.

  1. Može li parfem utjecati na raspoloženje?

Da, može, i to jako. Između ostalog, miris izravno utječe na psihičku ravnotežu. Ugodan miris može brzo popraviti pokvareno raspoloženje, ali naprotiv, prodoran, vrlo intenzivan miris će djelovati negativno, uznemirujuće, a može izazvati i određene probleme.

  1. Postoje li erotizirajući parfemi?

Uglavnom ne, barem ne u smislu direktno djelujućeg afrodizijaka. Ali ugodan miris koji koristi predmet vašeg interesa imat će nadražujući učinak. Što je miris svježiji ili voćniji, to su nadražujući učinci manji.

  1. Postoje li neka pravila u vezi s korištenjem parfema?

Da. Parfem nikada ne bi smio "tiranizirati" okolinu. Ovdje vrijedi princip da manje je uvijek više. Tijekom dana poželjno je koristiti laganije toaletne ili kolonjske vode. Parfem kao takav bismo trebali koristiti samo iznimno za svečane prilike. Prikladno je birati mirise i s obzirom na godišnje doba. Topli ljetni dani zahtijevaju izbor svježih cvjetnih ili citrusnih mirisa i njihove brojne modifikacije. Za hladno vrijeme su prikladnijim izborom balzamične i orijentalne vrste mirisa. Naravno, ovo nije uklesano u kamen i ne mora biti ni željeznim pravilom. Odabir odgovarajućeg mirisa svake žene ovisi o njezinom osobnom ukusu i stilu života.

8. Zašto treba istovremeno koristiti samo jedan miris?

Svaki parfem je zatvorena cjelina. Ako se istovremeno koristi više različitih proizvoda intenzivnog mirisa, često može doći do nesklada koji može stvoriti neugodan dojam.

  1. Kako i gdje nositi parfem?

Postavljenje je prvenstveno prema koncentraciji. Poznata kap koja se nanosi iza uha obično se shvaća kao parfem. Općenito, parfem se nanosi na mjesta gdje ispod kože ima što više krvnih kapilara, npr. unutarnja strana ruke (lakatna udubina), ali i na područje potkoljenice – na mjesta gdje je koža najtoplija i ta toplina omogućava da se parfem potpuno razvije. Parfem se može nanijeti i na kosu, malo iznad linije kože na glavi. Parfem se odlično ističe na odjeći prirodnog materijala i na krznu, ali nije preporučljivo nanositi ga na npr. bijelu i svijetlu odjeću, a nikada na prirodnu svilu.

  1. Koliko dugo se parfem može koristiti i kako saznati kada se više ne smije koristiti?

Ako parfem, koji trenutno koristimo, nije izložen izravnoj sunčevoj svjetlosti i temperaturama višim od oko 20°C, trajat će pola godine ili čak i duže. Neotvoreni parfem u pravoj bočici traje i duže od godinu dana. Parfem koji je promijenio boju, obično u tamniju nijansu, i ima prsten od smole oko čepa, je obično star. Kiseli i smolasti miris nam također naznačuje da je parfem već star.
Rodoslov parfema

Prema najnovijoj metodi klasifikacije, prepoznajemo sljedeće skupine mirisa: (sustav sortiranja razvijen grupom Haarmann - Reimer). Parfeme različitih brendova dijelimo u 6 glavnih skupina s podskupinama.

1. cvjetna
(uglavnom ženska)

  • cvjetno-zelena (npr. Chanel No.19)
  • cvjetno-voćna  (npr. Givenchy Amarige)
  • cvjetno-svježa (npr. Dior - Diorella, Diorissimo)
  • cvjetno-cvjetna - fantazija (N. Ricci L'Air du Temps, Anais)
  • cvjetno-aldehijska (npr. Chanel No.5)
  • cvjetno-slatka (npr. Dior - Poison)

  1. orijentalna
    (ženska i muška)
  • orijentalna-slatka - jantar (npr. Dior - Dune)
  • orijentalna-začinska (začinjena) (YSL - Opium)

  1. čempresna

    (ženska i muška)
  • čempresno-voćna (npr. Joop Femme)
  • čempresno-cvjetno-animalna (npr. Dior - Miss Dior)
  • čempresno-cvjetna (npr. Paloma Picasso)
  • čempresno-svježa (npr. Halston)
  • čempresno-zelena (npr. Dior - Fahrenheit)
  • čempresno-drvenasta
  • čempresno-juhta (koža)
  • čempresno-duhanska
  • čempresno-crnogorična (npr. Guy Laroche - Drakkar Noir)

  1. Fougerova
    (čitaj: fužerova)
    (pretežno muška)
  • fougerovo-svježa (npr. Davidoff Cool Water - muška.)
  • fougerovo-cvjetna (npr. Paco Rabanne Pour Homme)
  • fougerovo-drvenasta (npr. Kouros)
  • fougerovo-slatka - jantar (npr. Brut)

  1. citrusna

    (pretežno muška)
  • citrusno-cvjetna (npr. Dior - Eau Sauvage)
  • citrusno-fantazijna (npr. Armani pour Homme)
  • citrusno-zelene (npr. Guy Laroche - Drakkar)

  1. lavanda

    (pretežno muška)
  • lavanda svježa (npr. Yardley, Avon, Shiseido)
  • lavanda začinska (npr. Halston 101)


X - mošusova
 tvari s mirisom mošusa mogu se univerzalno koristiti u svim kategorijama


  1. Cvjetni miris
  • Cvjetno-zeleni
    Većinom sadrži mirisne elemente kao što su perunika (iris), galbanum (smola iranske i afričke biljke mrkve). Svjež (emancipiran) miris.
  • Cvjetno-voćni
    Većinom sadrži elemente mirisa kao što su ananas, breskva, marelica, cassis (crni ribiz), jabuka. Kod ovih mirisa je obično vrlo istaknuta voćna komponenta.
  • Cvjetno-svježi
    Većinom sadrži mirisne elemente poput đurđice, narcisa, zumbula, cvjetova naranče. Može se dodati i bergamot, jasmin ili miris svježih zelenih trava. Miris proljetnog cvijeća.
  • Cvjetno-cvjetni - fantazija
    Većinom sadrži mirisne elemente kao što su ruža, jasmin, ylang-ylang, narcis, tuberoza, iris, karanfil. Nježni romantični mirisi koje uglavnom sadrže brojna eterična ulja iz cvijeća. Različitim kombinacijama nastaju tzv. mirisi bijelih cvijeća. Miris ovih cvijeća je topao, čak narkotičan. (Npr. Cacharel Anais Anais).
  • Cvjetno-aldehijski
    Floralni elementi se ovdje kombiniraju uglavnom sa skupinom alifatskih aldehida. Aldehid (od riječi alkohol i dehidrogenatum) je bezbojni organski spoj koji nastaje oksidacijom ili dehidrogenizacijom alkohola. Takvi parfemi su elegantni i tipično ženstveni. Najpoznatiji je Chanel No.5.
  • Cvjetno-slatki
    Teške intenzivne mirisne kreacije sastavljene od najtežih cvjetnih mirisa.
  1. Orijentalan miris
  • Orijentalan sladak - jantar
    Sadrže većinom elemente kao što su cvjetni, balzamično-animalne, citrusne, ambra vanilija. Često dopunjena o zelene i začinske mirise, kojima se dodaju slatke komponente od jantara. Za mušku verziju primiješava se jantar, aroma meda i baza vanilije.
  • Orijentalan začinski
    Većinom sadrži elemente kao što su muškatni oraščić, klinčić, cimet, karanfil, jantar, cedar, sandalovina. Dodaju se i jasmin, ylang-ylang i neki salicilati.
  1. Čempresni miris
  • Čempresno-voćni
    Tipičan težak voćni miris čija je glavna komponenta breskva.
  • Čempresno-cvjetno-animalan
    Ova komponenta je popularna kod muškaraca i kod žena. Animalne komponente joj pridodaju ženstvenost, dok je trpkasti miris kože muževni.
  • Čempresno-cvjetni
    Uglavnom sadrži elemente gardenije (npr. Paloma Picasso), ruže. Također se miješa s pačulijem.
  • Čempresno-svježi
    Sadrži čiste kompozicije čempresa. Lak, efektan miris.
  • Čempresno-zelen
    Najlakši, svježi izdanak čempresa. Koriste se elemente koje mirišu kao trava ili zeleno lišće i elemente drva-mahovine, iglica, svježeg lišća. Npr. Dior - Fahrenheit.
  • Čempresno-drvenasti
    Većinom sadrži elemente: - sandalovina, pačuli, andropogon, vetiver, cedar.
  • Čempresna juhta (koža) i čempresno-duhanski
    Često se kombiniraju sa začinskim i biljnim elementima.
  • Čempresno-crnogoričan
    Mirisne tvari dobivene iz drva i ekstrakti iz iglica.
  1. Fougerov miris
  • Fougerovo-svježi
    Prevladava komponenta lavande. Obogaćena je začinskim aromama, pikantnim biljem i svježim mirisom drva.
  • Fougerovp-cvjetni
    Cvjetni miris daje cvijet naranče, ciklama, đurđica, neroli.
  • Fougerovo-drvenasti
    Naročito moderne sintetičke tvari s mirisom jantara i rijetkih vrsta drveća.
  • Fougerovo-slatki - jantarni
    Karakter ove kompozicije čini slatki miris zajedno s jantarom. Dodaju se i kumarinski elementi.
  1. Citrusan miris
  • Citrusno-cvjetni
    Sadrži fine biljne elemente. Koristi se kao unisex miris.
  • Citrusno-fantazijni
    Sadrži komponente eteričnih ulja citrusa i moderne sintetičke tvari. Uključuje različite vrste kolonjskih voda.
  • Citrusno-zeleni
    Osnovnom citrusnom mirisu dodaju se voćni i zeleni elementi.
  1. Miris lavande
  • Svježa lavanda
    Ne sadrži druge komponente. Za njegovu izradu koristi se čisti miris lavande. To su prije svega osvježavajuće vode.
  • Lavanda začinjena
    Začinska varijanta s mirisom iglica. Posebno pikantna svježina.

Sastav:

Parfem (ekstrakt)
Sadrži od 15 do 30% mirisne parfemske kompozicije u koncentriranom alkoholu.

Parfemska voda (Eau de Parfum, EdP)
Sadrži od 8 do 15% mirisne parfemske kompozicije u približno 85-90% alkoholu.

Toaletna voda (Eau de Parfum, EdT)
Sadrži od 4 do 8% mirisne parfemske kompozicije u približno 80% alkoholu.

Kolonjska voda (Eau de Cologne, EDC)
Sadrži od 3 do 5% mirisne parfemske kompozicije u približno 70% alkoholu.